Thursday, December 27, 2012

Game of Thrones

Deze boeken heb ik geleend via de bibliotheek van Washington op mijn e-reader. Het digitale boeken assortiment is flink daar, maar nog niet zo groot dat je een boek dat je wilt lezen er in kunt opzoeken. In plaats daarvan moet je kijken wat ze hebben, en wat je daarvan wilt lezen. Zo kwam ik bij de  Game of Thrones uit. Ik had meteen maar de boxed set van deel 1 tot 4 besteld, en dat was achteraf niet zo handig. Nu zat ik aan 3500 bladzijden Game of Thrones vast, in plaats van een goede pauze tussen elk deel. Eerst dacht ik ook nog dat ik het binnen 3 weken uit moest hebben, want dan verstreek de uitleentermijn. Maar die uitleentermijn wordt pas effectief op het moment dat ik mijn e-reader weer synchroniseer met mijn laptop, wat ik nu dus al een paar maanden niet gedaan heb.
Het zijn wel heerlijke boeken. De wereld die beschreven wordt is rauw en hard. De hoofdpersonen zijn nooit alleen maar goed of slecht. Een goede hoofdpersoon kan ook naïef zijn, en daar met zijn leven voor moeten boeten. De verhaallijnen zijn niet netjes af, maar worden vaak door toeval of oorlog verward. Mensen die worden gezocht, worden niet gevonden. Een man en een vrouw die sympathie en wellicht ook iets van lust voor elkaar voelen, krijgen toch niets met elkaar. Magie speelt een rol, maar lost niets op een gemakkelijke manier op.
Afijn, ik hoopte richting het eind van deel 4 wel op een langzame ontknoping van alle plots, maar die bleef uit. Bleek dat het nog niet alle delen zijn! Deel 5 is al wel uit: A Dance with Dragons, maar ook dan is de serie nog niet af, er zitten nog 2 boeken in het hoofd van de schrijver! Als ik dat geweten had, was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.

No comments: