Thursday, August 30, 2012

Monsterjacht

Sinds groep 3 heeft K moeite gehad met leren lezen. Vorig jaar is hij getest, en bleek hij dyslexie te hebben. Vanaf het begin van groep 3 hebben we braaf elke dag thuis extra geoefend met lezen. Dat (en de goede begeleiding op school) heeft zijn vruchten afgeworpen, want voor de vakantie scoorde hij redelijk op niveau Avi E 4 (niveau voor eind groep 4). Dat oefenen thuis is nog een hele toer. Die aap-eet-koek avi boekjes worden op den duur echt een kwelling voor kind en ouder. Als je in normaal tempo leert lezen duurt die fase niet zo lang, maar bij K dus wel. De liefde voor lezen en boeken wordt daar dus niet echt door gestimuleerd. Dus gingen wij over op Geronimo Stilton. Ik onderstreepte dan woorden en zinnen die hij moest lezen, en de rest las ik hem voor. Zo werden het samenlees boeken. De hele Fantasia serie, en Reis door de tijd hebben we er zo doorheen gewerkt. Maar zelfs Geronimo Stilton gaat op den duur vervelen (gelukkig maar). Er was even een kleine Paul van Loon opleving met Weg met die krokodil en Dolfje Weerwolfje. Maar helaas waren die afgelopen vakantie ook niet meer leuk. Nu houdt K best veel van boeken en verhalen (zeker als hij ze niet zelf hoeft te lezen), en als voorleesboek hebben we Narnia al gehad, en In de Ban van de Ring. Ik kan me ook wel een beetje voorstellen dat Dolfje Weerwolfje (hoe geweldig ik die boeken ook vind) daar moeilijk mee kan concurreren. Dus wat nu? K weigerde boeken te lezen, die hem te moeilijk leken. Maar ik heb hem verleid met een Avi-E-7 boekje over dinosaurussen. Eigenlijk te moeilijk, en het was ook best aanpoten voor hem, maar het lukte wel, en toen ik hem na afloop vertelde dat het AVI-E-7 was, was hij erg trots en durfde dit volgende boek aan: Monsterjacht! Het is geschreven door een schrijverscollectief en dat merk je ook wel. Het is een beetje mat voor zo'n spannend thema, en de karakters komen niet echt tot leven. Maar boeit allemaal niet, het heeft prachtige monsterplaatjes, en K leest het graag, dus het is een superboek!

No comments: