Monday, August 13, 2012

Do Androids dream of electric sheep?

Ik was lid geworden van de bibliotheek van Washington om daar boeken te lenen, en dat was superleuk. Maar doel was ook om gebruik te kunnen maken van diens digitale bibliotheek. Sinds mijn verjaardag ben ik in bezit van een Kobo eReader. Ik wou graag een Kobo, omdat die veel formaten aan kan, en verder zo simpel mogelijk is. Ik wil geen fancy toeters en bellen, ik wil gewoon een boek er op lezen, en toeters en bellen leiden af van dat doel. De voordelen van een e-reader zijn dat je er veel boeken op kunt zetten, en dat dit dan weinig ruimte in neemt. Ik vind het aanbod van digitale boeken echter nog klein. Dus het kwam er op neer dat we op vakantie toch weer een fikse stapel boeken mee namen. Voor K en E ieder een zelf (leren) leesboek en een voorleesboek, voor R 3 boeken, J en mijn voorleesboek, en een gids voor Washington. Dit zijn allemaal boeken die ik nog niet in digitaal formaat ben tegen gekomen. Okee, het voorleesboek van J en mij, is waarschijnlijk in digitaal formaat beschikbaar. Maar dat had ik kado gekregen. En verder is dus mijn streven om zo min mogelijk boeken te kopen, en zoveel mogelijk te lenen bij de bieb. Maar de Utrechtse bibliotheek heeft helemaal weinig te bieden.
Dus ik had mijn hoop gevestigd op de bibliotheek van Washington. Het aanbod is daar zeker groter, meer dan 7000 titels. Als je direct naar een specifieke titel op zoek bent, is de kans dan echter nog steeds groot dat die daar niet bij zit. Maar ik had al een tijdje de schrijver Philip K Dick op mijn lijstje staan, en Do Androids Dream of Electric Sheep is nu mijn eerste succesvolle eboek leen ervaring. Het is een beetje een donker boek, veel getob. Op zich wel een goed SF boek, in de zin van dat het een thema onderzoekt. Het is wellicht niet meer zo'n nieuw thema. Wanneer hebben machines een ziel? En maakt het eigenlijk wel uit of zij en ook wij dat hebben? De verhaallijn is wat minder mooi uitgewerkt. Ik las op de Wikipedia dat het boek diende als aanzet voor de film Bladerunner. Dat had ik zelf niet zo snel gezien.

No comments: