Thursday, May 02, 2013

Slaap lekker

Slapen is iets wat ik graag doe. Ik ben ook overtuigd van het belang van goed slapen. Mijn hele leven heb ik gemerkt dat ik veel slaap nodig heb, en dat ik gewoon instort als ik die een aantal dagen achter elkaar niet krijg. Slaap is een mysterieus iets, zoveel weten we al over de mens en zijn gedrag, maar hier is nog onbekend terrein, iets waarover we wel weten dat het belangrijk is, maar nog niet waarom, of hoe. Ik ben daarom al langer geinteresseerd in dit onderwerp, en was aangenaam verrast door dit boek.
Een aantal van de ideeën die ik zelf heb ontwikkeld over goed slapen zag ik bevestigd in het boek, dat is ook altijd fijn. Zo worden de nadelen van samen in één bed slapen behandeld. Samen slapen is natuurlijk heel gezellig, maar ik slaap (zoals de meeste vrouwen, en volgens mij wordt het na het krijgen van kinderen erger) lichter dan J, en word wakker van elk geluidje. Vervolgens kom ik moeilijk weer in slaap. Dit hebben we opgelost door twee aparte dekbedden te nemen. Geen knorrige gesjor meer 's nachts, dat verbeterde mijn slaap enorm, en ook mijn humeur 's ochtends. Verder drink ik sinds bijna een jaar geen koffie meer. Ik heb zelf het idee dat dat vooral het doorslapen erg bevorderd. Ik ben veel relaxeder, minder gestressed, overdag en 's nachts. Als het nodig is neem ik ook wel eens een Melatonine pilletje, als ik de volgende dag goed uitgerust moet zijn, en de kans op nachtelijk gepieker hierover groot is. Melatonine zorgt ervoor dat je makkelijk inslaapt, en dat ook weer doet als je 's nachts wakker wordt. Een glas warme melk heeft hetzelfde effect.
De auteur is het boek gaan schrijven vanwege zijn eigen slaapwandel problemen. Dat zorgt voor onevenredige aandacht voor dit onderwerp. Maar het zijn vermakelijke verhalen, en het boek leest als een trein, dus dat stoort niet echt.

No comments: