Wednesday, May 08, 2013

Haaientanden

Afgelopen weekend waren wij in Zeeland. In Cadzand om precies te zijn, en daar kan je aan het strand fossiele haaientanden vinden. Dat sprak de kinderen erg tot de verbeelding. E is een groot fan van haaien. In de klas was er een tijdje een haaienboek van de bieb, en E wilde daar elke dag voor de les uit voorgelezen worden. Hij kon me precies vertellen hoe de Tapijthaai eruit zag, hoe groot een Port Jackson Stierkophaai is en waarom de Cookiecutter haai zo heet.
Ik had me, zoals meestal, goed voorbereid op het haaientandenzoek project. Ik had een boekje over fossielen zoeken. Ik had zeven gemaakt, waarmee we het zand konden zeven. En ik had opgezocht waar we precies moesten zijn. En omdat overal op internet verhalen te vinden zijn over dat die haaientanden zo voor het oprapen liggen daar in Cadzand, had ik weinig twijfels over het slagen van de expeditie.
Dat bleek toch wat lastiger dan gedacht. Zaterdag vonden we (2 volwassenen en 6 kinderen) helemaal niets! Gelukkig kwamen onze vrienden R en E (en S en M) ons de volgende dag te hulp. Zij zijn ervaren fossielenzoekers, en konden ons de precieze plek wijzen waar we moesten zijn, wat toch nog wel behoorlijk nauw blijkt te mikken. De laag waar de haaientanden in zitten ligt niet overal open, en toen wij zaterdag aan het zoeken waren geweest was die laag een stuk onder water geweest. Maar zondag bij eb kwamen de zeven (een vergiet gaat zelfs nog beter) toch nog van pas. Ook zoeken langs de zeekant leverde heel wat haaientandjes op. Versteend hout (rechtsboven) is ook heel leuk om te vinden. K vond de kogel uit WOII en was daar erg blij mee. En nog wat dingetjes waarvan we niet precies weten wat het zijn. Daar gaan we mee naar het Naturalis spreekuur.

No comments: