Sunday, May 14, 2006

De wolven zijn los...

Hirsi Ali staat onder vuur. Ze heeft tijdens haar asielaanvraag gelogen over haar naam en over het feit dat ze niet rechtstreeks van Somalie naar Nederland is gevlucht. Op zich geen nieuws (hoewel voor mij wel), ze schijnt het zelf al vaker verteld te hebben. Maar Zembla heeft er blijkbaar nogal een rellerig programma omheen gemaakt. Nu roept Nawijn dat ze het land uit moet, en Dijkstal vindt dat ze in ieder geval haar functie moet neerleggen.
Ik heb nogal moeite met de wolven die zich op haar storten. Haa, eindelijk iets waar we haar echt op kunnen pakken, lijkt de stemming.
Aan de andere kant heb ik er ook moeite mee dat ze gelogen heeft tijdens haar asielaanvraag. Ik bewonder haar nog steeds. Vind dat ze ijzersterke dingen heeft gedaan die haar flink wat gekost hebben.
Misschien is het hele asiel-systeem verziekt, moeten we iets radicaal anders verzinnen. Het tast de menselijke waardigheid van aanvragers, maar ook van degenen die moeten beslissen over de aanvraag, teveel aan.
Maar wat dan, tja, dat weet ik dan ook niet.

No comments: