Friday, September 14, 2012

Getting Things Done


Ik heb al een tijdje geen boekenstukje geschreven, en dat is omdat ik in een aantal boeken tegelijk bezig ben, en er dus geen uit lees. Een van die boeken is Getting Things Done, van David Allen. Ik ben het gaan lezen naar aanleiding van het boek Wilskracht, waarin het wordt aanbevolen. Het idee achter Getting Things Done is als volgt. Je hersenen proberen track te houden van alles wat je nog moet doen. Dat kost voortdurend energie. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen onbenullige dingen die je nog moet doen, zoals de hond uitlaten, en belangrijker zaken als, weet ik veel, je belastingaangifte doen. Getting Things Done biedt een manier om alle losse eindjes die nu voortdurend verwerkingscapaciteit vragen in je brein, in een betrouwbaar systeem onder te brengen. Nu hoeven je hersens zich daar niet meer mee bezig te houden. Gevolg: minder stress en meer controle. Nou dat klinkt goed toch!
Ik ben ermee aan de slag. Het is niet eenvoudig. Het boek zelf al is niet makkelijk om snel te lezen. Na meer dan vijf bladzijden over archieven en actielijsten, lukt het me niet meer goed de stof op te nemen. Ik wissel dus theorie en praktijk af. Mijn eerste doel is nu het inrichten van een effectief archiefsysteem. Daarna ga ik al mijn todo dingen verzamelen en afwerken.
Ik ben benieuwd...

No comments: